Biodlaren.com

Allt om bin, biodling och kupans produkter

Biodlare om Bee Movie

Av Notice: the_author_posts_link kallades med ett argument som har upphört sedan version 2.1 utan alternativ tillgängliga. in /storage/content/41/171541/biodlaren.com/public_html/wordpress/wp-includes/functions.php on line 2925 • söndag 27 januari 2008 • Kategori: Kultur & nöjen, Recensioner

Så har jag sett filmen som skulle öka förståelsen för bin och oss biodlare, Dreamworks Bee Movie. Och tyvärr blev jag inte imponerad. Undrar om jag ens valt att se filmen om jag inte varit just biodlare.

Det första som är misstänkt är att det är en man, Jerry Seinfeld, som spelar rollen som biet som efter 9 dagar i skolan tar sin examen och ska ut i arbetslivet. (Riktiga bin är flickor.) Och när huvudpersonen, Barry Benson, och hans killkompis ska välja arbetsuppgift efter skolan får de bara ha en uppgift hela livet. (Riktiga bin är städbin, ambin, dragbin och vaktbin under sin livstid – ganska varierad karriär!)

Barry imponeras av de mycket manliga pollenpojkarna och vill ”ut i världen” som givetvis är Central Park i New York. Och nu blir det en vanlig pojke-möter-flicka-historia. För Barry, liksom alla bin, kan tala med människor, det har bara varit förbjudet och inget bi har tidigare gjort det. Självklart blir han förtjust i människan Vanessa, Renée Zellweger, och samtidigt övertygad om att binas rättigheter åsidosatts i årtusenden av just de ondskefulla penningdyrkande biodlarna som stjäl honungen från de stackars bina vilka hålls i kupor som påminner om arbetsläger!

Om inte ett talande, manligt bi är tillräckligt overkligt kan resten av historien med alla bins arbetsvägran och (nästan) alla blommors död ge en aning om vilken typ av film det är – inte har tanken varit att ge biodlingen och bina ”ett positivt ansikte”. Vilket syftet med filmen har varit kan jag inte se – den är fantastiskt snyggt gjord och vissa scener är roliga – men det hela är en orgie i en amerikansk förortsdröm från 60-talet – och att det handlar om bin är mest en slump känns det som. För den som inte vet något om bin och biskötsel kanske den kan passera som en oförarglig barnfilm. Men barnen lär inte få någon ytterligare kunskap om hur fantastiska bin är på riktigt och en del kanske blir riktigt besvikna över att det inte finns rutschkanor i bikuporna!

Recensent: Agneta Hammarstedt, biodlare med 55 invintrade samhällen i södra Halland.

Märkord:

Notice: the_author_posts_link kallades med ett argument som har upphört sedan version 2.1 utan alternativ tillgängliga. in /storage/content/41/171541/biodlaren.com/public_html/wordpress/wp-includes/functions.php on line 2925 is Notice: the_author_description har upphört sedan version 2.8! Använd the_author_meta('description') istället. in /storage/content/41/171541/biodlaren.com/public_html/wordpress/wp-includes/functions.php on line 2839
Alla artiklar av Notice: the_author_posts_link kallades med ett argument som har upphört sedan version 2.1 utan alternativ tillgängliga. in /storage/content/41/171541/biodlaren.com/public_html/wordpress/wp-includes/functions.php on line 2925

Kommentera artikeln


3 + nio =