Bokrecension: Honungsbiets hemliga liv

Boken av  Sue Monk Kidd, utgiven 2004, heter på engelska ”The Secret Life of Bees”.

Detta är en härlig historia om den amerikanska södern närmare bestämt South Carolina. Året är 1964, Kennedy är död, mördad, sedan mindre än ett år. Medborgarrättsrörelsen växer både i omfång och styrka, vilket främst skildras genom den kvinna, Rosaleen, som tar hand om bokens huvudperson, Lily Owens. Lily är 14 år och bor hos sin pappa som behandlar Lily rått och okänsligt. Till viss del verkar Lily tycka att hon förtjänar hans elakheter och brutala behandling. Hon tror att det är på grund av henne som hennes mamma är död

Det enda Lily har efter sin mor har hon gömt i en ask i ett majsfält. Bland de få minnessakerna finns ett foto som föreställer den Svarta Madonnan. På baksidan har någon skrivit Tiburon, S.C.

När Rosaleen blir misshandlad av några rasister, flyr Lily med henne och de beslutar sig för att leta upp Triburon. Där finner de en affär som säljer honung under namnet Svarta Madonnan. Det visar sig att honungen producerats av tre systrar som bor i ett chockrosa hus strax utanför staden och snart visar det sig att kopplingarna till Lily och hennes mor är fler än hon kunnat drömma om.

I stort är det en bok som man läser med glädje, mycket på grund av skildringen av systrarna och deras biodling. Det är en lättläst bok med bra driv och flyt som för handlingen framåt och trots att ämnet skulle kunna inbjuda till många känslomässiga och tårdrypande scener är det en rak och äkta ton igenom hela boken. Det är inte en sentimental bok och jag förstår att denna debut har blivit så väl mottagen som den har, både i författarens hemland, USA som i övriga världen. Den låg etta 60 veckor på Publishers Weeklys pocketbestsellerlista och har sålt i över 3 miljoner exemplar enbart i USA.

Det här inlägget postades i Kultur & nöjen, Recensioner. Bokmärk permalänken.